GLÖGGISH

Advent är här och julförberedelserna är igång! I Slutet av förra veckan fick jag lite smått panik över att glöggen inte var satt. Jag som tänkte jag skulle börja i tid i år så den kunde skålas in vid första advent istället för först vid jul som förra året. Nu är den äntligen satt och hinner bli klar fram tills jul i alla fall!

Jag testade att göra denna glöggen redan förra året som sagt och den blev kanon god (trots att jag misstolkade "glöm inte bottensatsen" och hällde i bottensatsen i flaskorna istället för att inte ta med den). Eftersom den ska stå 3-6 veckor hinner den egentligen inte bli klar tills jul, men om ni är sugna på att testa den, så gjorde jag den vid denna tidpunkten förra året. Någon dag hit eller dit gör ju inget!
  

Blanda följande i en 10 liters-hink:

2,5 kg socker
5 skalade skivade råa potatisar
5 cm skalad färsk ingefära
1 baket bakjäst
1-2 paket russin
1 kanelstång
1 påse nejlikor
1 påse hela kardemummakärnor



Häll över 5 liter svagdricka och rör om.


Sätt plastfolie över hinken och gör lufthål. Låt stå i rumstemperatur 3-6 veckor. Tappa upp i väl rengjorda flaskor utan att få med bottensatsen.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Kan du bli min hemmafru eller?

Svar: Jag löser detta Hanna!
LINUS HERMANSSON

2013-12-12 @ 20:22:33
URL: http://fields.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0